Contents[Show]

Mijn oude gps-fietscomputer, de Garmin eTrex Vista HCx uit 2008, heeft een zeer klein beeldscherm. Daarom wilde ik deze vervangen door een moderner exemplaar en heb ik Mio Cyclo 400 aangeschaft en uitgetest. 

Garmin eTrex Vista HCx
Garmin eTrex Vista HCx year 2008

Mio Cyclo 400
Mio Cyclo 400 tested

De Mio Cyclo 400 heeft echter een aantal tekortkomingen op het gebied van navigeren waardoor ik het toestel heb teruggestuurd. De navigatie op mijn oude Garmin werkt veel beter, ondanks dat dit eigenlijk een zeer primitief toestel is.

De Mio serie heeft afhankelijk van het type toestel veel extra mogelijkheden, zoals hartslag, cadansmeter en Strava interface. Maar ik denk dat hier veel aandacht van de ontwerpers naar toe gaat dat ten koste gaat van de navigatie.

Positieve eigenschappen

  • Door het grotere beeldscherm is de bediening bijzonder comfortabel.
  • De Mio serie heeft afhankelijk van het type toestel veel extra mogelijkheden, zoals hartslag, cadansmeter en Strava interface.

Problemen

  • Automatisch track replan is ongewenst
    Als je van de route afraakt geeft de Mio een waarschuwing met 3 piepjes en een melding “Warning dir. Turn around!”. Echter tijdens het fietsen ontgaat je deze melding want deze 3 piepjes klinken ook bij iedere afslag en bovendien nog veel vaker, zie boven. Even daarna verschijnt er een nieuwe track (replan) op het scherm. Je weet daarom nooit of je wel of niet de oorspronkelijke track volgt. Dat is erg verwarrend en zeer ongewenst want je wilt niet alleen van A naar B maar ook de gewenste route volgen. Ik wil altijd kunnen zien of ik de route kwijt ben zodat ik terug kan fietsen waar het fout ging. Dit zou als volgt verbeterd kunnen worden: bij het van de route afraken moet de melding “omkeren” blijven staan totdat je besluit dat je een alternatieve route wilt. De waarschuwing moet met een duidelijk alarmsignaal in plaats van 3 piepjes.
  • Leesbaarheid tijdens fietsen
    Ondanks het transflective LCD is de leesbaarheid in zonlicht matig, je moet erg turen. Dit komt onder andere doordat het navigatiescherm te weinig contrast heeft. Voor navigatie is de normale wegenkaart ongeschikt want deze heeft te veel details en kleuren wat de leesbaarheid vermindert.
    Het contrast moet optimaal zijn: beter is een witte achtergrond of in een lichte kleur. De track kan met een dikke zwarte lijn en de wegen met dunne zwarte lijnen, meer is niet nodig en lijd bovendien af.
    De navigatiepijl is niet zo goed te zien en kan groter en zwart op wit in plaats van rood op blauw.
  • Een probleem is dat het niet mogelijk is om een track in tegengestelde richting te rijden. Het is mij een raadsel waarom dit niet is geïmplementeerd. Nu moet je de track op een andere manier zien om te draaien, dat kan het handigste met de app ReverseStravaGpx.
  • Tijdens het rijden geeft de Mio veel te veel onnodige piepjes en dat gaat irriteren. Je kunt deze meldingen uitschakelen met: Settings > System > Alerts > Instructions > off. De Mio geeft namelijk een piep bij het naderen van een afslag, daarna twee piepjes en op de afslag zelf drie piepjes. Bij meerdere afslagen na elkaar krijg je een salvo aan piepjes, dat lijkt nergens op. Beter zou het zijn om maar één piep te geven bij een afslag en daarna een stilte in te lassen van 10 seconden.
  • Het aanraakscherm reageert slecht.
  • Het navigatiescherm reageert te traag.
  • Bij het navigeren moet de positie-pijl op één plaats blijven staan, maar deze verplaatst zich soms naar boven op het scherm.
  • De autozoom tijdens navigeren werkt te traag waardoor je soms de verkeerde kant op wordt gestuurd. Ik vond de navigatie beter werken met uitgeschakelde autozoom: Settings > Maps > Auto Zoom > off. Zoom daarna maximaal in.
  • Om de zoom in/uit knoppen te tonen moet je meerdere handelingen verrichten. Beter zou het zijn om de zoom in/uit knoppen simpelweg altijd te tonen.
  • Het slepen van de map werkt gebrekkig, bovendien moet je eerst de zoom in/uit knoppen tonen, zie boven.
  • Licht inschakelen is lastig
    Na een bepaalde tijd gaat de verlichting van het beeldscherm uit om stroom te besparen. Door het scherm aan te raken zou de verlichting weer aan moeten gaan, echter dit werkt niet. Je moet dit soms wel 5x herhalen en dit is erg irritant. Het zou niet slecht zijn als de achtergrondverlichting automatisch even zou aan gaan bij een afslag.

Conclusie

Als bovenstaande tekortkomingen zijn verholpen zou de Mio een perfect navigatie toestel zijn, tot dan gebruik ik liever mijn oude Garmin eTrex Vista uit 2008, deze navigeert veel beter.

 

 

Do you have any comments? Please let me know.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.