Fietsnavigatie, een reis vol hindernissen

Toen ik een nieuwe fietsnavigatie wilde aanschaffen kwam ik erachter dat maar weinig systemen voldoen. Wat mij opvalt is dat er bij autonavigatie veel aandacht wordt besteed aan een eenvoudige bediening, alles werkt zoals het hoort, een handleiding is eigenlijk overbodig. Fietsnavigatie loopt wat dit betreft ver achter, de bediening is te ingewikkeld, het scherm is veel te klein en nauwelijks te gebruiken bij vol zonlicht. Bovendien is fietsnavigatie veel te duur.

Garmin eTrex

Omdat ik tot op heden nog geen bevredigende fietsnavigatie heb kunnen vinden, gebruik ik al tien jaar een Garmin eTrex Vista HCx. De bediening is erg ingewikkeld maar het voordeel is dat het apparaat bij vol zonlicht te gebruiken is. Omdat het was lastig om het trackbackspoor te onderscheiden van de wegenkaart heb ik daarom de weergave zelf verbeterd, zie hier.

Garmin eTrex Vista HCx
Garmin eTrex Vista HCx

Alternatieve navigatiesystemen

Er zijn ook navigatiesystemen die de richting aangeven met LEDs in plaats van een display, dit is veel opvallender tijdens het fietsen: de Hammerhead One en de nieuwe Smarthalo uit 2017.

Hammerhead One fiets-navigatiesysteem
Hammerhead One fiets-navigatiesysteem

Smarthalo  fiets-navigatiesysteem
Smarthalo fiets-navigatiesysteem

Leesbaarheid in zonlicht is een groot probleem bij fietsnavigatie

Een GPS moet in volle zon goed te gebruiken zijn. In mijn onschuld ging ik ervan uit dat alle toestellen voor fietsnavigatie wat dit betreft wel goed zouden voldoen. Ik had een MIO Cyclo 200 gekocht want deze heeft een relatief groot beeldscherm en bovendien werd er beweerd dat zonlicht geen probleem was. Met goede hoop heb ik het toestel buiten uitgeprobeerd maar wat bleek: het was volstrekt onbruikbaar in de zon. Ik heb het toestel daarom weer retour gestuurd, dit was een grote teleurstelling. Mijn antieke Garmin eTrex voldoet wat dit betreft beter. 

Transflective beeldschermen zijn beter te gebruiken bij zonlicht

De MIO Cyclo 200 voldeed niet in zonlicht, maar sommige andere toestellen zijn iets beter. Dat komt doordat ze gebruik maken van transflective TFT-beeldschermen. Bij gewone (transmissive) TFT-beeldschermen moet de schermverlichting in feite opboksen tegen het zonlicht en dat kost te veel stroom. Bij transflective beeldschermen wordt het zonlicht teruggekaatst via een spiegel achter het display, hoe meer zonlicht hoe beter. Het nadeel van transflective beeldschermen is wel dat ze een kleiner contrast en een lagere resolutie hebben, maar dat komt doordat de markt voor dit type beeldscherm klein is en daardoor wordt er weinig geïnvesteerd in verdere ontwikkelingen. Bovendien worden er alleen kleine transflective beeldschermen geproduceerd, dat is de reden waarom alle fietsnavigatiesystemen zo klein zijn.

Fietsnavigatie met een smartphone 

Er zijn diverse gratis apps beschikbaar waarmee je een smartphone kunt gebruiken voor fietsnavigatie. Echter, een smartphone is nauwelijks leesbaar in zonlicht, maar het grotere beeldscherm maakt veel goed en bovendien heeft een smartphone meer mogelijkheden zoals stembesturing.

OsmAnd schijnt de beste fietsnavigatie app te zijn, deze heb ik uitgetest. In de praktijk gaat het navigeren met een smartphone echter zo slecht dat ik hiervoor nog steeds mijn antieke Garmin eTrex gebruik.

Fietsnavigatiesystemen zijn onveilig in het verkeer door het slechte beeldscherm

Voor de veiligheid tijdens het rijden is het van belang om zo weinig mogelijk afgeleid te worden door de navigatie, je moet ook nog op het verkeer letten. Daarom zou de bediening bij fietsnavigatie zo simpel mogelijk moeten zijn met enkel een paar grote duidelijk zichtbare knoppen, net als bij autonavigatie. In één oogopslag moet je duidelijk kunnen zien welke kant je op moet. Het gebruikelijke menu met kleine knopjes werkt niet want je zit tijdens het rijden ver van het toestel af en een leesbril moet niet nodig zijn. Alle huidige fietsnavigatiesystemen hebben een te klein beeldscherm en zijn slecht leesbaar in zonlicht en zijn daardoor onveilig in het verkeer want je moet te lang op het scherm turen om nog wat te zien.

Een smartphone wordt op het stuur oververhit bij fietsnavigatie

Bij het gebruik van een smartphone voor fietsnavigatie moet deze continue aan kunnen staan gedurende de rit. Welke smartphone heeft echter een accuduur van 10 uur met maximale schermverlichting? In principe is dit met externe voeding op te lossen.

Mijn Maxun One solarbike is daarom uitgerust met een USB-kabel waarmee de smartphone continue wordt bijgeladen, net als een powerbank. Echter bij een fietstocht bij warm zonnig weer raakte de accu toch leeg. De oorzaak is dat de smartphone de laadstroom beperkt als het toestel te warm wordt. Voor navigatie moet de smartphone op het stuur worden bevestigd en het is niet te voorkomen dat deze zeer heet wordt in de zon, het toestel zal daarbij ook snel stuk gaan.

De conclusie is dat het om deze redenen eigenlijk niet mogelijk om een smartphone voor fietsnavigatie te gebruiken.

Bevestiging van een smartphone op het stuur van de fiets

Voor de bevestiging op het stuur gebruik ik de Finn Bikephonehouder. Deze is simpel en ziet er optisch beter uit dan houders die werken met allerlei beugeltjes. Het is een soort elastiek gemaakt van siliconenrubber. Je denkt dat je het kapot trekt als je de smartphone monteert want het zit zeer strak, maar het gaat goed.

Finn Bikephonehouder
Finn Bikephonehouder

Antireflectie voor een smartphone

In 2008 had ik een nieuwe laptop nodig en in tegenstelling tot monitors hadden bijna alle laptops toentertijd een glanzend beeldscherm. Maar dit was een trend, nu zijn er weer laptops met matte en glanzende beeldschermen. Een mat beeldscherm is veel beter leesbaar met tegenlicht, een glimmend beeldscherm werkt als een spiegel.

De trend is nu dat alle smartphones een glimmend beeldscherm hebben, dat maakt de leesbaarheid in zonlicht er niet beter op. De leesbaarheid in zonlicht kun je verbeteren met speciale antireflectie folie. Ik gebruik Mumbi Displayschutzfolie AntiReflex, deze werkt goed en is niet te duur.

Mumbi anti-reflectie folie voor smartphone
Mumbi anti-reflectie folie voor smartphone

Fietsroutes maken en downloaden met RouteYou

Ik gebruik RouteYou, dat is onlineprogramma en het werkt zeer goed. Je kunt heel handig routes maken en als je wilt ook volgens knooppunt routes. Er is ook een RouteYou versie voor de smartphone, helaas werkte het inloggen niet door een bug.

RouteYou gpx fietsroutes
RouteYou gpx fietsroutes

 

OsmAnd getest

Met OsmAnd kun je een smartphone gebruiken voor navigatie. In eerste instantie ziet deze app er prima uit, echter op het navigeren is veel aan te merken, zie het artikel hier.

Mijn zoektocht gaat verder en ik hou u op de hoogte… Wie wil er meewerken?

Do you have any comments? Please let me know.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.