Verboden koppelverkoop bij elektrische fiets accu’s
Iedereen die een elektrische fiets heeft ervaart hetzelfde probleem: de accu’s gaan snel stuk en kunnen alleen worden vervangen door dure accu’s van hetzelfde merk. Dat heet koppelverkoop en is wettelijk verboden. Als hetzelfde zou bestaan bij auto's, dan zou de 12V accu alleen kunnen worden vervangen door een dure accu van het eigen merk, wat natuurlijk zeer ongewenst is.
De verkoop van accu’s is een belangrijk verdienmodel voor fabrikanten van elektrische fietsen. Daarom bevatten bijna alle elektrische fietsen speciale software die de motor blokkeert wanneer een andere accu wordt gedetecteerd, terwijl in principe elke accu geschikt is. Er is daardoor geen secundaire markt voor accu’s voor de grote merken van ebike-motorfabrikanten zoals Bosch, Yamaha en Shimano.
Veiligheid
De veiligheid van de accu wordt in zijn geheel verzorgd door de BMS (Battery Management System), die altijd in de accubehuizing is opgenomen. Voor de veiligheid is geen communicatie met de fiets nodig, een accu schakelt zichzelf namelijk uit bij een storing. Zolang een after-market accu voldoet aan de veiligheidseisen dan is er geen reden om after-market accu’s te weigeren.
Communicatie met de accu
Voor de goede werking van een elektrische fiets is geen communicatie met de accu noodzakelijk, alleen als wij de accucapaciteit op een display op het stuur willen weergeven. Meestal meet de BMS namelijk ook de accucapaciteit. Echter, de accucapaciteit kan ook eenvoudig op de accu zelf worden weergegeven met een bijvoorbeeld een LEDbar, dan kan de communicatie vervallen.
De communicatie is niet gestandaardiseerd. Elke fabrikant gebruikt zijn eigen systeem, bijvoorbeeld I2C of CAN-bus. Echter, de communicatie wordt ook gebruikt om te detecteren of een eigen merk accu is aangesloten. Als alleen de + en - kabel is aangesloten, zonder de communicatiekabels, dan wordt de motor geblokkeerd. Een accu moet dezelfde communicatie hebben als de originele accu. Vaak kan dit niet worden gekopieerd omdat een versleutelde authenticatie, bijvoorbeeld SHA-256, wordt gebruikt. Ik weet niet of fabrikanten verplicht kunnen worden om hun communicatieprotocol vrij te geven.
Alleen Yamaha gebruikt geen gecodeerde authenticatie en het is mogelijk om een andere accu te gebruiken, dit vereist een speciale dongle, zie hier.
Merk-accu’s zijn duur en van slechte kwaliteit
Voor het vervangen van de accu moeten mensen een accu van hetzelfde merk kopen als de fiets, ze hebben geen keus. Maar deze accu’s zijn duur en bovendien vaak van slechte kwaliteit. Terwijl de accu van een elektrische auto een levensduur van meer dan 8 jaar heeft, gaat een fietsaccu nauwelijks 3 jaar mee. De verkoop van eigen merk-accu’s is een belangrijk verdienmodel voor fabrikanten van elektrische fietsen. Koppelverkoop is niet toegestaan volgens het mededingingsrecht van de Europese Unie.
Wetgeving
Ik wil bewerkstelligen dat deze koppelverkoop verboden wordt.
Er is denk ik geen geldig argument aan te voeren die het gebruik van eigen merk accu’s noodzakelijk maakt.
EU heeft vergelijkbare praktijken van Windows en Google verboden.
Er is een effectieve after-market in de auto industrie en deze is ook gereguleerd.
Meer en meer mensen kopen elektrische fietsen, maar de slechte kwaliteit van de accu’s is een grote frustratie. Betere en goedkopere accu’s zullen beschikbaar zijn in een vrije markt voor elektrische fiets-accu’s.
Koppelverkoop bij inkt cartridges
Bij inkt cartridges is precies hetzelfde het geval als bij de fiets accu’s.
Zie hier interessante links: